یک خبر علمی +چند خبر متفاوت و یک خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

'نور قرمز شادابي و نور آبي افسردگي مي‌آورد'

استفاده از نور قرمز در شب باعث شادابي و کاربرد نور آبي و سفيد باعث ناراحتي روحي مي شود.

گروهي از پژوهشگران آمريکايي پس از تحقيقاتي که پيرامون رفتار تعدادي همستر در شب انجام داده‌اند به اين نتيجه رسيده‌اند که رنگ نور مورد استفاده در محيط زندگي اين حيوانات بر خلق و خو و روحيه آنها تاثير قابل ملاحظه‌اي داشت.

براساس نتيجه اين بررسي که در مقاله‌اي در شماره ۷ اوت نشريه علمي "ژورنال عصب‌شناسي" منتشر شده، استفاده از نور آبي در شب بدترين تاثير را بر روحيه همسترها باقي مي‌گذاشت و آنها را گرفتار افسردگي مي‌کرد و پس از آن، نور به رنگ سفيد، نامطلوب‌ترين رنگ بود.

در مقابل، روشن کردن محيط اطراف با نور قرمز باعث آسايش و شادابي اين جانوران مي‌‌شد هر چند همسترهايي که در تاريکي مطلق قرار مي‌گرفتند حتي روحيه‌اي بهتر داشتند.

اين تحقيقات به بررسي سلول‌هاي حساس به نور در شبکيه چشم پرداخته است که نقشي در بينايي ايفا نمي‌کنند اما علايمي را به آن قسمت از مغز مي‌فرستند که وظيفه آن، تنظيم ساعت زيستي يا طبيعي بدن است. اين ساعت تعيين کننده زمان احساس خواب و بيداري در انسان هم هست.

دست اندرکاران در اين پژوهش نتيجه گرفتند که اين سلول‌ها همچنين علايمي را به بخش‌هايي از مغز ارسال مي‌کنند که با روحيه و احساسات سروکار دارد.

به اعتقاد آنان، ممکن است دريافت نور سفيد و آبي در طول شب به مغز علايمي را بدهد که قاعدتا بايد در طول روز دريافت کند و اين باعث فشار روحي و احساس ناخرسندي مي‌شود. دليل اين است که سلول‌هاي حساس به نور در شبکه بيش از هر رنگي، تحت تاثير طول موج نور آبي و سپس نور سفيد قرار مي‌گيرند در حاليکه کمترين حساسيت را به نور قرمز دارند.

بهترين نور براي شب‌کاري و اتاق خواب

نتيجه تحقيقات مي‌تواند در تنظيم محيط کار شبانه مفيد باشد

يکي از نويسندگان مقاله منتشر شده در ژورنال عصب‌شناسي گفته است که تقريبا در کليه آزمايش‌ها، همسترهايي که شب را در تاريکي مطلق به سر بردند بهترين روحيه را داشتند و پس از آنها، همسترهايي بودند که در محيطي با نور قرمز قرار گرفتند.

براي اندازه گيري شادابي روحي همسترها، پژوهشگران از آب قند استفاده کردند زيرا يکي از نشانه‌هاي خرسندي همستر، نوشيدن آب قند است. در مقايسه با همسترهاي که در نور سفيد قرار گرفتند، همسترهايي که در نور قرمز بودند به دفعات بيشتري سراع آب قند مي‌رفتند.

اگرچه نتيجه به دست آمده از تحقيقات در مورد حيوانات هميشه به همان شکل قابل استفاده براي انسان نيست، اما به گفته پژوهشگران، نتيجه تحقيقات اخير به خصوص براي کساني که ناگزير از شب‌کاري هستند مي تواند مفيد باشد.

اگرچه کار در تاريکي مطلق امکانپذير نيست، اما شايد اين افراد با کاهش شدت و ميزان نور آبي و سفيد، همچنين محدود کردن زمان استفاده از تلويزيون و کامپيوتر، بتوانند بهداشت رواني خود را بهتر رعايت کنند.

يکي از اعضاي اين گروه پژوهشي همچنين توصيه کرده است که کساني که شب‌ها در اتاق خواب يا حمام خود ار روشنايي استفاده کنند، بهتر است به جاي نور سفيد، نوري با رنگ متمايل به قرمز را به کار ببرند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

گوش ژله ای!

قارچ Auricularia auricula-judae به طور معمول با اسامی گوناگونی مانند "گوش ژله ای"،"گوش چوبی" شناخته می شود. این قارچ گونه ای از قارچ های تیره‌ی Auriculariaceae است که بر روی چوب های زنده و مرده مانند تنه درختان در مناطق معتدل سراسر جهان رشد می کند. این قارچ ژلاتینی، خوراکی بوده و خاصیت دارویی دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290649

بلوکه 5 میلیارد دلار پول ایران در هند

طبق آمارها و سخنان مقامات بخش خصوصی ایران حداقل یک دهم درآمدهای نفتی ایران معادل 5 میلیارد دلار اکنون در بانک‌های هندی بلوکه شده است. به همین دلیل طی ماه‌های اخیر ایران به دنبال خرید کالاهای هندی و پرداخت هزینه آنها با این پول‌های بلوکه شده است. همین تهاتر پول نفت ایران با کالاهای سطح پایین هندی منجر به رشد بیش از پیش واردات کالای هندی شده است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338303

زعفران چینی هم رسید!

ایران 95 درصد زعفران را در جهان تولید می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند خطری برای ایران در بازار زعفران به شمار آید اما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

در کشت گلخانه‌ای زعفران، عملکرد این محصول بالا می‌رود اما به همان میزان کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهش می‌یابد که به همین دلیل توسعه این نوع کشت برای بازار زعفران ایرانی می‌تواند خطر‌آفرین باشد. همچنین زعفران‌های تقلبی که غالبا گیاهان رنگ شده هستند در امارات از سوی متخصصان هندی تولید شده که به نصف قیمت زعفران عرضه می‌شوند اما این نوع زعفران برای سلامت انسان خطرآفرین است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290691

"ساکت رای اعتماد" نشویم!

طنز:در راستای اینکه این روزها صحبت از رای اعتماد و این طور چیزها در مجلس است، ما هم ترسیدیم نظری در این خصوص ندهیم و برخی بعدها به ما بگویند: "چرا در آن برهه حساس ساکت بودی؟!" و "ساکت رای اعتماد" نام بگیریم!
همین اول بگوییم که این کابینه پیر است! متوسط عمرش چیزی است تو مایه های صد و هفت هشت سال! (کنتور که نمی اندازد، شما بنویسید 200سال!)
 وزیرجماعت بایستی چست و چابک باشند تا اگر یکوقت وزارتخانه یشان با کمبود بودجه مواجه شد خودشان کارها را پیش ببرند، مثلاً وزیر مسکن آجر بالا بیندازد تا مسکن مهر را همین طور با قدرت پیش ببریم و یا وزیر ورزش وقتی دید تیم ملی فوتبال ضعیف شده است شورت ورزشی بپوشد و به وسط زمین برود! پس نتیجه می گیریم بایستی یک وزیر جوان و پرانرژی باشند! در طول 8سال گذشته هم این تجربه به اثبات رسیده است که تجربه کلا به دردی نمی خورد و نیروی جوانی حرف اول را می زند!
علاوه بر موارد فوق، علی الحساب در اینجا دلایل خودمان را برای ردصلاحیت شدن این 2 وزیر زیر اعلام می کنیم:
   * وزارت بهداشت:
چه دلیلی برای ردصلاحیت شدن ایشان از این بالاتر که وی مایه دار می باشد؟! چطور می شود در روزهایی که همه دکترها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند وی این همه پول برای خودش پس انداز کرده؟! آیا زیرمیزی گرفته؟!
آیا به این دکتر اقشار ضعیف مراجعه نمی کردند؟! چرا همه پول هایش را به آنها نبخشیده است؟! چرا با اینهمه پولی که دارد از گرفتن یارانه انصراف نداده؟!
اگر ایشان رای بیاورد چون فکر می کند همه مثل خودش مایه دار هستند خدمات حوزه بهداشت را گران تر خواهد کرد و احتمالا همین یکی دونفری هم که پولشان به دکتر رفتن و دارو خریدن می رسد، نتوانند در هنگام مریض شدن به دکتر مراجعه کنند!
   * وزارت آموزش و پرورش:
خودم با دوتا چشم خودم دیدم ایشان در سال 88 با همین دوپایش رفت رای داد! از اونجایی هم که مطمئن هستم به اون دو نفر رای نداده، پس به اون دونفر دیگه رای داده! خب چرا ما باید به کسی که به اون دوتا رای نداده و به اون دوتا رای داده رای اعتماد بدیم! همه با هم بگین دو!
   * وزارت ...
 * البته یکی از افراد هم هستند که نامش را نمی برم اما در سال 88 پدر ایشان اقدام به تایید آن فتنه ای ها کرد! آیا کابینت(!) جای این افراد است؟! بایستی در کابینت ظرف هایمان را بگذاریم! ... دوباره دلم پر از غصه شد، گفتم ظرف یاد "ظرفیت" افتادم!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290648

برای دستمزد و شرایط کاری بهتر:

كارگران هیوندای امروز اعتصاب می‌كنند

کارکنان شرکت خودروسازی هیوندای موتور روز چهارشنبه برای دریافت دستمزدهای بالا‌تر و شرایط کاری بهتر اعتصاب می‌کنند.

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه‌های کارگران در هیوندای موتور و کیا موتور (شرکت وابسته به هیوندای) درخواست مدیران این شرکت‌ها را نادیده گرفتند و برگزاری اعتصاب را خواستار شدند.
این اعتصاب در پایان دوره قانونی برای میانجی‌گری که معمولا ۱۰ روز طول می‌کشد، برگزار خواهد شد.
اتحادیه‌های کارگران هیوندای موتور و کیا موتور افزایش ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ وونی (برابر با ۱۲۰ دلار) را در پایه حقوق کارکنان این شرکت خواستار هستند.
اتحادیه کارگران هیوندای در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۲۸ اعتصاب برگزار کرد که به کاهش تولیدات این شرکت منجر شد. تولیدات خودرو در این شرکت بیش از ۸۲ هزار دستگاه کاهش یافت که ارزش کلی آن به یک تریلیون و ۷۰۰ میلیارد وون (یک و نیم میلیارد دلار) می‌رسد.
شرکت کیا نیز سال ۲۰۱۲ حدود یک تریلیون و سی میلیارد وون ضرر داد.
 سود خالص شرکت هیوندای در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش یافت و به دو تریلیون و ۵۲۰ میلیارد وون رسید.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96682



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 24 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب